Ki 27 Nate

11. ledna 2016 v 22:39 | nonychromek |  Letadla - JAP





Nakajima (Nakadžima) Ki 27, označován také jako Typ 97 a se spojeneckým označením Nate, byl japonský jednoplošný stíhací letoun s pevným podvozkem.

Vývoj

V roce 1935 byla vyhlášena soutěž mezi firmami Nakajima, Mistubishi a Kawasiky o nový stíhací letoun, který měl nahradit starý Ki 10 (typ 10) mimochodem jeden z nejlepších dvouplošníků všech dob. Ze soutěže vzešly letouny Nakajima Ki 27, Kawasaki 3Ki 28 a Mitsubishi Ki 33, což byla námořní modifikace A5M. Letoun měl devítiválcový vzduchem chlazený motor a pevný podvozek. První prototyp vlétl dne 15.října roku 1936. A v roce 1937 byl přijat do výzbroje.



Vojenské nasazení

Tento letoun vynikal, pro japonská letadla typickou obratností a slabým pancéřováním. Nebyl ani zdaleka tak výkonný, jako jiná tehdejší letadla, ale i tak byl poměrně dobrý. Poprvé byl nasazen v bojích v Číně, kde doslova drtil zastaralá čínská letadla a byl rovnocenným protivníkem sovětského I-16. Proti I-16 se projevil slabý pancíř, málo chráněné palivové nádrže a slabá výzbroj. V Číně, drtil nepřátelská letadla až do příchodu tzv. Létajících tygrů. Proti moderním, pancéřovaným a dobře vyzbrojeným P-40 neměly Naty skoro žádnou šanci. V Číně poté musela být nasazena lepší letadla jako např. Ki 43, nebo později legendární A6M Zero. Letoun se účastnil také pacifické války, kde býval ale nasazován jenom zřídka. Účastnily se např. bitvy o Singapur, kde doprovázely bombardéry. Jinak v té době už byl zastaralý. Na konci války byl jako všechna japonská letadla nasazován při útocích kamikaze. Ale i v této válce byl potvrzen jeden sestřel P-38 a požkození jednoho P-P1.

Varianty

Micubiši Ka-14 : První prototyp (firemní označení)
Micubiši A5M1 : První sériová verze s uzavřenou kabinou.
Micubiši A5M2a : Druhá sériová verze se silnějším motorem a otevřenou kabinou, kterou si vynutil tlak pilotů.
Micubiši A5M2b : Zabudován ještě silnější motor s třílistou vrtulí
Micubiši A5M3 : Jediný pokusný prototyp, který měl 20mm kanón,pálící skrz vrtuli, který nebyl přijat.

Micubiši A5M4 : Řada menších úprav podle bojových zkušeností a větší vytrvalost letu.
Micubiši A5M4-K : Dvoumístný cvičný stroj vyráběný do roku 1944, postaveno 103 letounů.

Používání: Japonsko, Thajsko a po válce také Mandžusko
Vyrobeno kusů 3 368

Technické parametry

Délka: 7,53 m
Výška: 3,25 m
Rozpětí křídel: 11,31 m
Osádka: 1 člověk
Hmotnost prázdného letounu: 1 110 kg
Max. rychlost: 470 km/h
Dostup: 11 200 m
Dolet: 627 km
Výzbroj: 2x kulomet 7,7 mm, 4x25 kg bomb



Nakajima Ki-27.svg
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama